OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Náučný chodník Kamenica

Žel. zastávka St. Kremnička

Železničná zastávka Stará Kremnička má pohnutú históriu i budúcnosť. Pôvodné budovy na zastávke boli postavené v roku 1872 v strmom svahu Kamenice na vysokých oporných múroch. Po zrušení personálneho obsadenia zastávky prišlo k ničeniu objektov vandalmi a poveternostnými vplyvmi.

V súčastnosti sú objekty opustené a chátrajú. ŽSR ich plánujú (včítane výhybiek a 2. koľaje) zlikvidovať, pretože na opravu nie sú peniaze.

Zaujímavosti:

  • V minulosti sem 2 x do týždňa prichádzal cisternový parný vlak, aby naplnil vodnú jamu, z ktorej sa potom priebežne napájali pravidelné súpravy parnej trakcie.

Historické udalosti:

  • V októbri 1944, počas SNP, v čase útoku nemeckých vojsk na povstalecké územie sa do bojov pri obci Stará Kremnička prvýkrát zapojil pancierový vlak Štefánik, ktorý mal  postavenie pri tuneli Kečka, do ktorého sa vždy po paľbe stiahol. Po silnom a sústredenom nemeckom útoku ustúpil do Hronskej Dúbravy. Pri nemeckom útoku bola značne poškodená aj budova žel. stanice Stará Kremnička.

  • 27. 12. 1944  najväšsia tragická udalosť nemeckej armády. Z Vrútok bol vypravený nemecký vojenský transport (37 vagónov plných vojakov, streliva a vojenskej techniky), ktorý mal poškodené brzdy. Vtom čase bol z Hronskej Dúbravy vypravený osobný vlak, ktorý sa mal s transportom križovať v žst. Stará Kremnička. V snahe zabrániť zrážke vlakov, náčelník stanice odklonil nemecký vlak na slepú koľaj, kde v plnej rýchlosti (asi 100 km/h) narazil do železobetónového uzávera. Následne sa vlak vykoľajil, začal horieť a vybuchovať munícia, údajne zahynulo asi 370 nemeckých vojakov, len 7 sa zachránilo. Zahynul aj slovenský rušňovodič so svojim pomocníkom.